Förrvirring!

Alla valparna mår bra, de är runda och fina och Nea verkar ha gott om mat. Den enda som inte är rund är den lilla killen, han är som en spindel, men äter och ser ut att må bra. Natten har varit rätt lugn, har några gånger varit upp och lyft någon valp tillbaka till mamma som skrikande förrirrat sig åt fel håll. Nea verkar ha gott om mat och aptitem har kommit tillbaka. Men jag är helt slut!! 1 natt som man inte sovit alls, i går vilade jag lite, försökte sova men det gick inte förrän på eftermiddagen en stund. Mattias var på lan natten mellan Fredag och Lördag, jag SMS adde honom om att jag var på valp lan ;-) Jag har full förståelse varför ungarna ser ut och beter sig som de gör efter att de lanat  i bland 2 nätter men för det mesta 1 natt.
Den stora skillanden mellan en unge som lanat och en morsa som haft valpning är väll att ungen suttit sönder sina skinkor, medan jag har fått mattläggar knän och en rand på magen efter valplådskanten. Tittar på knäna och fundera vart knäskålarna tagit vägen. de är som litte lätt intryckta. Vi har klinkers golv i hundrummet och jag har haft ett liggunderlag som jag suttit på, har en säng utanför då den inte rymms inne i hundrummet när valplådan är där. Nåja knäskålarna dyker säkert upp igen framöver för att tryckas in vid nästa valpning.

Jag har i dag försökt reda ut mina anteckningar om valparna när de föddes, jag förstår inte någonting. Jag brukar göra en lista med nummreringar sedan brukar jag skriva in kön, färg, tid, vikt, tecken, annat. De här fyller jag i efter varje valp anlänt. Så att man sedan dagen efter kan kolla om valpen ökat i vikt m.m. Det enda som verkar stämma på mina anteckningar är antalet tikar och hanar och att alla är sobla. Men ett tag trodde jag att även det var fel, så jag försökte göra två högar en med tikar och en med hannar, men det misslyckades, de han kravla i väg, men jag hoppas jag har koll där nu så det är 4 hanar och 3 tikar ;-)
Vi har försökt reda ut vilken valp som vägt vad, men kan konstatera att inget verkar stämma. Jag har t.ex skrivit att vi fått en hanhund med halv krage, någon sådan finns inte i lådan, alla har hela kragar. Har försökt reda ut vilken valp som är vilken efter vikt, det går inte heller, alla har ökat 100g eller minskat typ 50 g. Nä man  ska vara två vid lådan så man har ordning på saker och ting. Jag ger upp mina anteckningar och ser att alla valparna är runda och fina förutom lillkillen. De är inte så stor storleks skillnad på dem heller 2 st är större och de andra ungefär lika stora förutom lillkillen. Så vi får väll se hur han klara sig framöver, har i alla fall inte behövt hjälpa honom att äta, utan han fixar det bra själva.
Nä nu ska jag dricka kaffe och äta kladdkaka och hoppas på lite sömn i natt!

En förrvirrad//Anci

Kommentarer
Postat av: Ulla Öhberg

Grattis till valparna! Vad du skriver roligt om knäskålarna:-)Lycka till med de små liven! Kram Ulla

2009-03-01 @ 21:15:27
Postat av: Cissi

Fnissar gott åt dina "förvirrade" anteckningar..... Kan tänka mig att det bara inte går att ha koll när man är själv.

En sak som jag alltid har förvånats över; Varför föds nästan alla valpar (och även nästan alla tvåbenta valpar) på nätterna?!?

Hoppas du får sova gott i natt!

Lycka till med återinförandet av knäskålar asg

2009-03-01 @ 21:52:52
URL: http://www.tripora.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0