Klarade sig inte!

Ja som rubriken säger så klarade sig inte vår lillkille. Han dog i morse, började pipa så där hemskt i natt och höll på så fram till morgontimmarna då han bara låg stilla och till slut låg död i lådan. Nea puttade t.o.m bort honom flera gånger under natten, så något var fel med denna valp. Nu är det lugnt att alla äter med jämna mellanrum, det blir lite stökigt även bland de andra valparna när en är dålig. Så nu har vi 3 stora killar kvar och 3 tikar 1 lite mindre och de andra rätt stora. Så håll nu tummarna så det inte blir något med dem som är kvar.

Annars så har jag nu hunnit läsa lite på collieforumet och läste blogg inlägget som en av medlemmarna på forumet tyckte var intressant. Där man påtalade om att sheltie klubben varit så framgångsrik med sitt avelsarbeta, där man inte haft tvång till någonting. Där nu Svenska shelties vann stort på utställningar även i Storbrittanien. Tråden är låst så man kan inte kommentera det inlägget mera, så jag får väll skriva av mig här!
Jag säger bara en sak, det är inga problem att enbart avla på exteriör. Jag anser mig inte ha haft svårigheter med exteriören utan svårigheterna med collievale är att få BÅDE exteriör och MENTALITET som är tillfredställande i samma hund.

När jag tänker på sheltie ser jag en liten collie med svansen uppklämd mellan bena eller flackande blick och ett öronspel som tyder på att hunden är obekväm i situationen. Tycker mig offta se det här på utställningar, de svävar fram en aning stressade i ringen. När Elin gått på hundungdoms kurser har en stor dela av deltagarna varit unga tjejer med shelties, de har inte kunnat släppa lös dem för de har varit rädda för både det ena och andra och dragit i väg. Varit rädd för människor andra hundar m.m. Elin har velat ha en mindre hund i flera år och då har vi tittat på sheltie , men kommit fram till att det är svårt att få en bra sheltie, och där har man inte ens ett MH att titta på!
Vi har varit medlemmar i sheltie klubben i flera år och visst är det vackra hundar och stora repportage från alla utställningar, men man pratar inte om mentalitet, inte heller så mycket om hälsa ögonen har man lagt ner en del arbete på, sheltie har ju fått endel problem med höfterna, men man föredrar att leka strutts i stället och köra på, de är tydligen det som är det rätta tycker endel även med collie. Få se om 20 år vilken av dessa 2 raser collie eller sheltie som har framtiden för sig! Och en sak som jag även tror spelar stor roll, det är lättare att leva med en liten rädd hund än en stor rädd hund!

//Anci

Kommentarer
Postat av: Cissi

Fachinerande att höra hur Nea betedde sig med den dåliga valpen - vi ska nog lyssna mer på våra djur.

Orkade inte läsa blogginlägget det länkades till men kan bara instämma med det du skriver.

Rädda sheltisar är inte ovanliga på inomhusutställningar - trist att den rasen "förhärligas" av colliefolk..........

2009-03-02 @ 15:21:54
URL: http://www.tripora.se
Postat av: Anna-Lena Ö K

Tråkigt att valpen inte klarade sig.

Kennel Request i Malmberget har gått MH med åtminstone en tik och en hanne, sheltisar alltså, förhoppningsvis följer fler efter.

Hoppas att allt går bra med Nea och de andra valparna, och att dina knäskålar har gått till sig efter valpningen=o) Synd att ingen blev trefärgad bara...

2009-03-02 @ 18:27:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0